פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר עולם. היא הוקמה על ידי מארק צוקרברג וכמה חברים במכללת הרווארד ב-2004. שם החברה היה בהתחלה Facemash, שבסוף שונה ל-Facebook. האתר פעל בהתחלה רק לסטודנטים אבל הוא צבר תאוצה במהירות ענקית, והיום פייסבוק שווה יותר מחצי טריליון דולר (500 מיליארד דולר).
פייסבוק מזמן התרחבה מעבר למטרה הראשונית שלה. היא היום מספקת שירותי מסנג'ר, פרסום, שיתוף מידע ואפליקציות ושירותים רבים אחרים. אחד הדברים החכמים שפייסבוק עשו הוא לקנות עסקים נוספים ובכך להגדיל משמעותית את ההכנסות שלהם. אחת מהן הייתה לקנות יריבות פוטנציאליות לפני שיגדלו יותר מדי ויהפכו להיות מתחרים ריאליים. זאת הסיבה למה הם קנו את אינסטגרם ואת וואטסאפ.
אז בואו נתחיל איתן.
אינסטגרם
אינסטגרם היא רשת חברתית בה אנשים מפיצים תמונות וסרטונים שלהם. היא הוקמה בשנת 2010 ונקנתה על ידי פייסבוק בשנת 2012 בעלות של מיליארד דולר. הקנייה הזאת הייתה כל כך משמעותית, שהיא הרחיבה את ההכנסות של פייסבוק ושילבה אותן עם קהל צעיר יחסית. במילים אחרות, הם חשבו על העתיד ועל היום בו פייסבוק תהיה רשת חברתית ל"זקנים". קראו גם על פרסום באינסטגרם.
וואטסאפ
וואטסאפ היא חברה שהוקמה ב-2009 כאפליקציה המחליפה את הודעות הטקסט הרגילות. בוואטסאפ יש פיצ'רים נוספים של פתיחת קבוצות, סטורי (כן!), סטטוסים ואפשר לשלוח תמונות, סרטונים, מסמכים ולשתף מיקומים דרכה. לחברה יש יותר מ-400 מיליון משתמשים פעילים והיא לאט לאט הפכה להיות יריבה לפייסבוק. פייסבוק רכשו את החברה ב-19 מיליארד דולר, כמעט פי 13 מהשווי שלה בזמנו, וכבר הספיקה לקבל את הרוויח חזרה.
אוקולוס וי אר
יש שיקראו לחברה הזאת חברת משחקים; היא יוצרת מציאות מדומה לאנשים שמשתמשים בה ומשעשעת מאוד. פייסבוק שילבו חברות נוספות המשלבות תלת מימד והפכו את אוקולוס וי אר לחברה מצליחה יותר.
אונבו
חברה ישראלית המעניקה מידע על שימוש בסמארטפונים. החברה הזאת נקנתה ב-2013, ומהווה ציר מרכזי בשינוי התפיסה של רשתות חברתיות – אופטימיזציה של התוכן למשתמש. המשמעות שלה היא לגרום למשתמש לבלות יותר זמן מול המסך. למרבה המזל, פייסבוק הפסי להפיץ את אונבו באפ סטור ובפליי סטור, אבל עקרונות רבים ממנה זלגו לפייסבוק.
בלוגה
חברה שנקנתה בשביל לאפשר הודעות מיידיות בפייסבוק. החברה הזאת נקנתה ב-2011, ובכך, הרחיבה את הפעילות שלה גם לפלטפורמת המודעות גם אחרי שקנה את וואטסאפ.
סיכום
פייסבוק היא חברה ענקית. היא קנה חברות נוספות כמו מפילרי המיועדת לשיתוף תמונות גיאולוגיות מסביב לעולם, רדי אט דון שהיא חברת משחקים חזקה מאוד, גיפי המפרסמת תוכן של סרטונים קצרים מאוד החוזרים על עצמם. כל הקניות הללו משפיעות על הצורה בה אנחנו רואים את הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם והתוספות לשירות שאנחנו מקבלים. פייסבוק מתעדכנים ומוסיפים שירותים חדשים על בסיס שבועי, ואם נעקוב אחרי הרכישות של פייסבוק נוכל לדעת מה השירות הבא שיגיע אליה.
המאמר נכתב ע"י חברת שיווק דיגיטלי – סער ברעם המתמחים בפרסום דיגיטלי ברשתות החברתיות